Človek je sladkosneda »žival«. Tudi če kdo zanika, ne mislim, da laže, le izraža osebno preferenco, ki sladkorju ni naklonjena (»žival« sem dodal iz drugih razlogov). Ampak! Če za sladko ne mara, ker mu ne »paše«, to še ne pomeni, da mu škoduje. Ali kdor koli pozna človeka, ki bi bil alergičen na sladko? Ne govorim o diabetesu, ki je trajno bolezensko stanje. Celo Inuiti, ki jim tjulnje olje zagotovo pomeni več in so civilizacijsko odmaknjeni od sladkega okusa, kot ga poznamo na našem vzporedniku, in torej niso ljubitelji sladkega, ga ne zavračajo, če že tako nanese.
Naš prvi stik s sladkim okusom na tem svetu je pri dojenju. Tudi tisti, ki niso bili dojeni, ker jim telo ne sprejme materinega mleka, dobijo nadomestek, v katerem je glukoza. In tako je v vseh bolnicah sveta. Infuzija, ki jo prejme bolnik, prav tako vsebuje glukozo, čeprav pri tem seveda ne gre za sladek okus, ampak za preživetje. Želim samo poudariti, da smo s sladkim okusom poročeni že od vsega začetka. Zato je stereotipno zavračanje sladkih vin, češ jaz kot poznavalec pijem samo suha vina, enako trapasto kot prevelika hvala sladkih vin. Če bi pravilno razumeli naravo, da nam je namreč namenila oboje, bi lahko izpustili vse ideološke konotacije. Dobrota suhega ali sladkega vina je enaka. Ločiti je treba le način uporabe, in smo zmagali. Napeljujem h ključni poanti: prva vina na planetu Zemlja so bila sladka, ne suha. In to preprosto dejstvo se od takrat naprej po naravni poti zgodi vsako leto. Zato smo tako cepljeni na sladko …
Kot maček okrog vrele kaše
Vino občudujem. Imam ga za najbolj plemenito pijačo pod soncem. In vendar ga zato in z leti ne pijem več, kvečjemu manj. Prisegam na zelo suha in na zelo sladka vina. Tista vmesna, ki niso ne tič ne miš, so pa všečna in lahko tudi tržno uspešna, mi dišijo nekoliko manj. Ne črtim nobene vinske tipologije ali sloga. In naj ne bo dvoma: vsa možna vina so nekoč že nastala, le da nas takrat pač ni bilo zraven. Zato novih vinskih invencij ni, zgodijo se le drobne inovacije. Od kamnite, glinene, lesene, betonske, steklene in jeklene posode smo zdaj spet pri kvevrijih. Vsake toliko se je dobro tega tudi zavedati.
Kupec pa je kralj, ker izbere. Odloča o tem, kaj je kakovostno in kaj bo kupil. Če bi hotel ciknjeno vino, bi mu takega zlahka zagotovili vsakič. A se za tako vino ni odločil. Kdor ljubi cik, naj kupi vinski kis. Če bi hotel samo sladkobo, bi pil mošt. Če bi bil samo lačen, bi pojedel že grozdje in vina sploh ne bi bilo. Le če je človek strpen, pride do vina. Vino je torej človekov proizvod. Zato odloča tudi o tem, kako sladko bo.
Resnica ni grenka: pri vinu je sladka
Kaj vse vpliva na zaznavo sladkega
Sladek okus je močna in povsem samostojna zaznava, nasprotna vsem trem drugim okusom. Na pragu zaznave lahko zamenjujemo kislo s trpkim, grenko s trpkim, celo kislo s slanim. Sladko nas nikoli ne spravi v tak dvom. Sladko torej nima alternativnega okusa. Edino etanolu lahko pripišemo »sladek« vtis, a vendarle vemo, da gre za »psevdotermično« zaznavo. Še več. Nevroznanost nas poduči, da lahko zaznamo sladko na jeziku tudi brez snovi, ki je sladka, če se umetno vzbudijo pravi receptorji (brbončice). Popolnoma je tudi ovržena stalno ponavljajoča se teza, da je na konici jezika največ brbončic za zaznavo sladkega okusa. In čeprav so znanstveniki to ugotovili že pred desetletji, se vsem znana sličica jezika z razporeditvijo področij zaznave različnih okusov (kislo ob straneh, grenko na korenu, sladko okoli konice) neumorno ponavlja v degustacijskih priročnikih. Dokazov, da naš okus ni odvisen samo od naših sposobnosti in samega vina, temveč tudi od zunanjih vplivov, je več kot dovolj. Rdeča barva v prostoru na primer vpliva na višjo zaznavo sladkega.
Kako naj se lotimo degustacije sladkih vin
Najprej: brez predsodkov. Naj nikakršen predkoncept ne poruši iskrenega, dobrovoljnega pristopa do katerega koli vina. Odličnost sladkih vin je v dodani vrednosti, ki jo prinese zrelo in prezrelo grozdje. Kompleksnost arom se poveča, polnost prav tako, končna vsebnost sladkorja v vinu pa je odvisna od odločitve vinarja. Načeloma se s hlajenjem in filtracijo vrenje ustavi na želeni točki, kar pogojuje doseženo razmerje med etanolom, sladkorjem in kislino. Lahko gre za razmeroma preprosta sladka vina, katerih glavni namen je, da zadostijo sladkemu okusu. Govorim o vinih, ki niso bila slajena in je vsebnost nepovretega sladkorja popolnoma odvisna od dosežene zrelosti grozdja. Pri vinih, ki nosijo predikatne oznake, pa postane sladkoba kompleksnejša, saj jo obogatijo zaznave po botritisu ali plemeniti grozdni plesni. V Podravju in Posavju so ledena vina in suhi jagodni izbori vrh kakovostne piramide in vrhunska koncentracija se doseže s sušenjem grozdja na trti, na Primorskem pa se je v rangu najvišje zrelosti uveljavilo vino iz sušenega grozdja, ki je bilo potrgano ob polni zrelosti, sušenje pa se je nadaljevalo v za to primernih prostorih. Če se pri ledenem vinu koncentracija sestavin doseže s pomočjo zmrzali (voda, ki zmrzne, ob stiskanju ne preide v sok), podobno nalogo koncentracije na Primorskem opravi sušenje.
Iskanje idealne okušalne harmonije je ena od ključnih nalog, ki se ji posvečamo pri degustaciji, v cvetici in aromi pa cenimo čim večjo kompleksnost in sestavljenost vonjev. Tudi velika obstojnost arom v pookusu je dostikrat razlog za še višjo oceno. Pri različnih stopnjah predikatnih vin, od pozne trgatve do vina iz sušenega grozdja, presojamo tudi o ustreznosti zaznav glede na definicijo predikata, kar zahteva veliko izkušenj. Menim, da sta degustaciji penečih se vin in predikatnih primerljivo zahtevni. Pri prvi so nizka temperatura in pH, visoka kislost ter ogljikov dioksid razlogi za hitro utrujenost degustatorja, pri drugi pa velika koncentracija sladkorja in drugih sestavin povzroči, da čuti otopijo hitreje kot bi pri okušanju običajnih suhih vin.
V zadnjih desetletjih so se v Sloveniji pojavila rdeča sladka in predikatna vina, ki so pri nas manj poznana. Na sploh so dolga leta vladali nenavadni stereotipi, ki so le nekaterim sortam pripisovali sposobnosti za pridelavo visokih predikatov. V zadnjih letih pa se spisek za ta namen primernih sort podaljšuje. Če bo rajonizacija dovolila širitev novih sort po slovenskih okoliših, bomo priča za današnje razmere neobičajnim možnostim. Na primer merlotov suhi jagodni izbor? Sicer pa ledeno vino iz modre frankinje že imamo. Ker se v organoleptično igro vpletejo še polifenoli, je ocenjevanje teh vin še zahtevnejše.
Še izkustveni napotek za bralce
Visoki predikati so skrajni domet vinogradniško-vinarske umetelnosti. So tiste špice, ki prinašajo ocene nad 90 ali 95 točk. Ne trdim, da si vsako tako vino zasluži visoko oceno, še posebno če so prisotne hlapne zaznave (cik) ali če se oksidativne note preveč izrazijo. Ker se zavedamo, da so pridelki pri predikatih zelo majhni (od enega decilitra do pol litra na trto, odvisno od vrste dejavnikov), smo včasih do teh vin tudi preveč prizanesljivi. A drugače skoraj ne gre. Marsikateri slovenski vinogradnik in vinar se loti pridelave teh vin zato, da dokaže sebi in svetu, kaj zmorejo njegove trte in njegovo znanje. Ekonomska računica postane povsem drugotnega pomena. Zaradi tega včasih preprosto nimam srca, da bi po tolikšni matrariji, kot je na primer trgatev ledenega grozdja pri ‒10 stopinjah Celzija, stresel svojo pikolovsko kritiko ravno nad tako redkost. Kadar se znajdemo pred tolikšno koncentracijo sestavin, kot jih ponujata suhi jagodni izbor ali vino iz sušenega grozdja, si moramo postaviti nekaj preprostih vprašanj. Ali kaj manjka, je česa preveč, nas prevzema nekakšno tiho, notranje navdušenje, ki ga ne znamo opisati? Če so odgovori na ta vprašanja afirmativni, ni več razlogov, da bi tem vinom ne namenili navdušenja in visokih ocen, če že moramo ocenjevati. Pravzaprav ljubiteljem ne morem dati boljšega nasveta, kot da zaupajo svojemu iskrenemu, intuitivnemu, estetskemu čutu. Dojenje seveda ni bilo samo energijsko nujno hranjenje, ampak tudi dotik, božanje, toplina, radost, varnost, ljubezen in še več. Da bi mali človeček to kar tako pozabil, je malo verjetno. Zato je razumevanje sladkega okusa nedvomno povezano z našim obstojem in nekaj najbolj primordialnega. In to me vodi do sklepa, da lahko skoraj vsakdo, torej tudi ljubiteljica in ljubitelj vin, zaupa svoji presoji, tudi če ni izurjen v degustacijskih veščinah. Verjemite sebi in svoji okušalni presoji. Naj bo veliko sladkih sanj v novem letu.
– – –
Prispevek je bil objavljen v reviji Vino, št. 4/2016.